Vård en mänsklig rättighet

Vård en mänsklig rättighet, jag har läst flera artiklar om dom papperslösa människorna.

Maria, 48, kan snart inte röra sina händer.

Ändå får hon ingen vård i Sverige.
Det finns tydligen en organisation Läkare i Världen, det är ett 20 tal personer som helt ideellt hjälper utan att fråga om personen ifråga har dom dokument som krävs. Ska vi ta bort denna hjälp för dessa människor. Var finns vår medkänsla vår empati? Som jag skrev i början av mitt inlägg, vård måste vara en mänsklig rättighet vilket dessa människor förstått, som ger av sin tid till människor som står utanför vårt samhälle,
"I augusti 1920 stod min far i ett tält utanför Warszawa. Han sydde ihop bukar, lade förband och amputerade ben De flesta av de kroppar som min far tog hand om vistades nämligen olovligen i landet. De hade varken visum eller de fyra siffrorna. Soldater i en invasionsarmé är väl så papperslösa som någon kan bli. Men se, de togs omhand på samma sätt som de människor de nyss försökt dräpa. Ty för en läkare, menade min far, finns inte landsmän och fiender, lagliga eller olagliga. Det finns bara patienter. skriver Maciej Zaremba. "


"Visst finns det 
läkare och landsting som väljer att vårda människor ändå, men vårdpersonalen ska aldrig behöva tveka om att deras främsta uppdrag är att främja hälsa och rädda liv.
Att Sverige nu kan stifta en lag, som bryter mot de konventioner som vi vill att fler länder ska skriva på, är oacceptabelt"
MAGNUS ANDERSSON

centerpartiets ungdomsförbund

KATARINA ERLINGSSON

landstingsråd Region Skåne

GUSTAV ANDERSSON

landstingsråd Stockholms län

STINA BENGTSSON

centerkvinnorna i Stockholm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0