Kulturkrockar

Att läsa om Farman Sediq, 22 som vänt sig ifrån hederskulturen. Att ifrågasätta sitt eget tänkande, och även försöka hjälpa andra landsmän som också vill leva utan att ha kontroll över sina kvinnor. Skönt att han har kvar sin familj, för jag förstår att detta kan inte vara speciellt lätt, utan att man lätt kan hamna i konflikt med den övriga familjen.
Att läsa om Faemans resa, ifrån att ha slagit sin syster till att idag se set felaktiga i ett sådant beteende är fantastiskt.
"Hederskulturen kostar kvinnor friheten - och ibland livet. Men även män är offer"

"Tarek ville gå klart gymnasiet, spela fotboll och umgås med sin flickvän.

Hans familj krävde att han skulle jobba och gifta sig med en kusin.

- De förlorar mig hellre än accepterar mig. Det känns som om jag aldrig kommer att bli hel igen. "

Här ser vi hur livet blir för en man, han ville ha rätten att välja partner i och med detta måste han bryta med sin familj. Starkt gjort, men ändå en stark läsning om en man, som saknar sina syskon. Att inte ha sin familj bakom sig, kan på många sätt vara väldigt jobbigt. För visst vill alla, att man ska bli accepterad även om man skulle välja en partner som inte är passade.

"Så här skriver socialtjänsten efter att ha intervjuat föräldrarna:

"Paret vill att sonen lämnar sin flickvän och kommer tillbaka. Om han fortsätter sina kontakter, kommer familjen att bryta alla sina kontakter med honom. Detta som han har gjort är skamligt för familjen"
Att läsa om Tarek och Anna, är en gripande läsning. Tarek som fått slåss för att leva ett mer Svenskt liv, som träffar Anna och blir kär.
Jag tycker det är bra, att detta blir mer uppmärksammat, att vi får se att även männen har krav på sig. Dom blir inte mördade som kvinnorna, men dom har ändå inget lätt liv om dom vill leva efter vår kultur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0