Titta på Uppdrag gransknings

Repotage ikväll onsdag, det kommer att handla om

"Oetisk hantering av kistor efter begravningar förekommer på flera platser i Sverige. "
Inte mår jag så bra efter att ha läst denna artikel, att slå sönder en kista så att kroppen ligger helt öppen. "På flera håll berättar anställda att kistor plattas till med olika metoder för att förebygga sättningar.

- Vi gör så (trycker ihop kistan) men det är klart att vi går ju inte till torgs med det, så att säga, säger en kyrkogårdsanställd i Östergötland.

Förutom att använda grävskopa kan jordmassorna bevattnas med slang tills jorden blir så tung att kistan trycks ihop. "
Oavsett vad syftet är, måste det gå att göra det med mer värdighet för den döde.
"Gravsättningen med grävskopan är polisanmäld. Misstanken är brott mot griftefriden."
Ingen av oss vill nog att någon av våra anhöriga behandlas på detta sätt, en begravning känns på många sätt väldigt tung. Min mamma dog för något år sedan, nu vart hon visserligen begravd genom urnsättning. Men jag ville naturligtvis att hon skulle komma till sin sista vila på ett värdigt sätt. Förhoppningsvis kommer detta att upphöra, för som jag ser det är det varken moraliskt eller etiskt försvarbart att behandla den avlidne på detta sätt.


Kommentarer
Postat av: Vidrigt...

Att det blir sättningar hör till naturens gång men att begå gravskändning för att göra det bekvämt för sig är brottsligt. Ska själv bli jordbegraven men jag kommer nog se till att mina släktingar är där och att jag inte blir ihoptryckt och går sönder. Min fars grav fick sättningar först efter 26 år! Vem har rätt att ta sådana egna beslut. Grävskopeföraren? Kyrkans män? Sätt dem bakom galler och bom samt skadestånd till de anhöriga.

2008-05-07 @ 08:43:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0