Skönhetsoperationer

Misslyckas med läckande bröst mm, i alla fall om man får tro artikeln i AB.  När jag läser detta tror jag knappt det är sant." Vilken läkare som helst i Sverige kan utföra vilken operation eller behandling som helst, ingen kan exempelvis hindra mig från att göra hjärtkirurgi, säger han till Stockholm City. " Hur kan detta vara möjligt, jag trodde det var mer kontroll, inte att man som läkare kan göra ett ingrepp som man inte har kunskap för.

"- Man ska tänka sig för. En läkare som kallar sig skönhetskirurg eller laserkirurg kan vara vad som helst, säger plastikkirurgen Jan Jernbeck. "

Jag tycker detta är skrämmande, både detta att många som gör plastkirurgiska ingrepp får skador dessvärre kan dom bli bestående. Jag tänker inte här ta en diskussion huruvida det är något man bör göra eller inte. För mig är det inte det artikeln handlar om. Det jag tycker att man alltid ska ta i beaktande är att en operation alltid är ett risktagande.


Plastikindustrin i Sverige beräknas idag omsätta minst 600 miljoner kronor om året.


Kommentarer
Postat av: Michael Lundahl Karnerfors

Nej, det är inte "många" som råkar ut för misslyckad plastikoperationer. Det som inte PK-maffian vågar nämna är att de flesta operationer ger förväntat resultat. Men hysch nu!!! Det får man ju inte säga. Säg efter mig nu: "Osunda ideal"m "sjuk kroppsbild", "skönhet botar inte sår i själen" "onaturligt", "fel". Braaa... upprepa tiotusen gånger tills du rabblar det i sömnen och är helt indoktrinerad.



Nej jag säger inte att du har sagt så här men jag börjar bli sanslöst trött på alla andra som gör det. Min kropp är mitt tempel... MITT tempel. Jag utövar vilken religion jag vill i det! Man är inte per automatik sjuk eller sinnessvag eller en blåst bimbo bara för att man gör en fasadrenovering. När till och med snuskgubbarna på Flashback sitter och per autmatik dissar tjejer bara för att de inte är 100% "naturliga"... då har åsiktsmaskinen varit lite väl effektiv.



Sedan är det förvisso ett stort problem att för plastikkirurgi finns det inga krav. Vilken tomte som helst kan få göra det. Därför skall man alltid när man överväger plastikkirurgi undersöka noga vem man går till. För det första skall kliniken vara ansluten till Svensk Förening för Estetisk Plastikkirurgi. För det andra skall man kolla referenser. Höra efter med folk som varit hos dem och vad är deras erfarenheter är.



Plastikoperation kan gå fel, ja. Men det händer inte ofta. En operation är en risk, ja. Men hur stor är den egentligen? Det är den verkligt intressanta frågan...

2008-05-07 @ 15:29:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0