Pengar skapar gärna osämja

Bråket om Stieg Larssons miljoner fortsätter. Nu har dom hittat ett testamente ifrån 1977. Tyvärr är det inte bevittnat, så då kommer det troligtvis inte att gälla. Det tillfaller inte Larssons sambo som man skulle kunna tro

"Jag sade tidigare att jag inte var någon rik människa och jag har knappast mycket pengar kvar efter mig. Dock vill jag att mina tillgångar i rena pengar (och på den punkt är jag mycket bestämd) skall tillfalla Kommunistiska Arbetareförbundets Umeåavdelning", skriver Larsson och fortsätter senare:

"Hur mycket eller litet det än rör sig om vill jag att dessa pengar tillfaller KAF".
Det var författarens sista vilja 1977, det är viktigt att upprätta ett testamente på rätt sätt, om det inte är bevittnat är det inte juridiskt bindande. Så jag tror inte KAF kommer få några pengar.
Hans sambo Eva Gabrielsson, får inte del utav arvet. Utan de tillfaller hans pappa och brodern. Det är så viktigt att skriva ett gilltigt testamente om man lever i ett samboförhållande. Många tror att sambolagen gäller på samma sätt som om man vore gifta. Men så är det inte, de är inte alla som vill leva som äkta makar,  men är viktigt att se om sitt hus.
Det är bara att läsa denna artikel, så ser man hur mycket osämja pengar kan leda ti


Kommentarer
Postat av: Kapten Nemo

Intressant ur ett samboperspektiv. Vore kul att höra din åsikt kring mina tankar kring det hela.

2008-05-29 @ 03:36:36
URL: http://kaptennemo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0