Mobilstrålning

Fördubblar cancerrisken! Egentligen har vi väl vetat detta, för vi har  väl fått en del indikationer på att användandet av mobilen ökar risken för att drabbas av hjärntumörer. Men jag tycker att de är lika skrämmande varje gång det kommer en rapport. Jag använder min mobil väldigt lite, men min 18 åriga dotter är en frekvent användare. Det skrämmer mig, för om ni tänker på i vilken utsträckning ungdomar ringer i sina mobiler då finns det fog för oro.


Nu är det bevisat - mobilen ger cancer.

Din telefon fördubblar risken för hjärntumörer.

- Kopplingen mellan mobiler och hjärntumörer kan inte bli klarare än så här, säger professor Kjell Hansson Mild.


Kommentarer
Postat av: mikael

Personligen är jag i det närmaste helt säker på att mobiltelefoner har rejäla negativa effekter, men jag nog säga att jag blev lite skeptisk när jag läste att det var en "sammanställning av olika studier", som jag har förstått det så är det ganska svårt att göra s.k. metastudier pålitliga, då det ofta finns skillnader i hur de olika studierna utförts. Förhoppningsvis har man tänkt på det när man gjorde den här sammanställningen, men det verkar dessvärre inte vara ovanligt med slarv i sammanställningar.



Jag är säker på att det kommer att bevisas någon gång, men om det här verkligen är den rapporten som bortom alla tvivel bevisar mobiltelefonernas farlighet krävs det mer än en aftonbladetartikel för att säga.

2008-05-06 @ 22:46:05
Postat av: Michael Lundahl Karnerfors

Du kan sluta oroa dig Prym. Det är skitsnack, från början till slut. Mild och Hardell är svenska mästare på obefogade cancerlarm och har i årtionden försökt övertyga oss om att allt från bindor till telefoner ger cancer. Och varje gång visar det sig att deras forskning inte håller måttet.



Det finns en anledning till att de inte skriver i DN längre utan i Aftonbladet, där lättlurade reportrar som ändå inte har förmåga att granska dem med en gärna sätter en sensationrubrik i stilen "<b>Mobilen ger dig cancer</b>". Anledningen är att deras forskning håller inte måttet och kritiseras skarpt.



65306.svd" rel="nofollow">http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel65306.svd



En slagning i PubMed/MEDLINE (registret över alla publicerade medicinska rapporter) visar att även deras senaste rapporter är fallkontrollstudier, det vill säga en forkningsmetiod som du i princip kan "bevisa" att månen är en grön ost med.



Kolla själv så ser du. PubMed/MEDLINE hittar du här: http://pubmed.gov



Slå upp artiklarna 17409179 och 18425337 och se själv att de fortfarande använder sig av fallkontrollstudier. Det står i klartext.



Så är det nu "bevisat" att mobilen ger cancer? Nej, det är det inte. Det är enbart Hardell och Mild som säger detta, baserat på kass forskning och en desperat önskan att synas i tidningarna.



Solstrålning har 10 000 gånger mer potential att slå sönder din DNA och ge dig cancer. Ändå fylls stränderna varje sommar, trots att vi VET att malignt melanom kan bli följden. Du själv går också ut på sommaren, i solens skadliga strålning, eller hur? Och du släpper ut din dotter i det? Varför är du inte rädd för det men blir alledes byxis av den avsevärt mindre farliga signalerna från mobilen?

2008-05-07 @ 01:54:47
Postat av: Michael Lundahl Karnerfors

Något har blivit fel med länken. Det skall vara ett understrykningtecken mellan "artikel" och "65306".

2008-05-07 @ 10:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0