Gör Pengar dig lycklig?

Enligt Betsey Stevenson och Justin Wolfers, är det så. Det beror väl på hur vi definierar lycka. Att vara fattig, gör nog inte människor speciellt lycklig. När de är svårt att få ihop till livets nödtorft, så kanske inte livets känns speciellt lyckligt. Men om man har pengar till det nödvändigaste och förhoppningsvis lite till så tror jag att man känner sig rätt så lycklig.
"Ekonomisk tillväxt leder till större lycka. Rika människor är lyckligare än fattigare, hävdar de amerikanska forskarna Betsey Stevenson och Justin Wolfers. De går på tvärs mot uppfattningen att mer pengar inte ger ökat välbefinnande."
Men visst mår människor bättre, vid högkonjunkturer, med förhoppningsvis bra löneförhöjningar. Om landet har en bra tillväxt, så gynnar det i slutänden dom flesta människor. Det är väl i stort sett bara dom sjuka och arbetslösa som inte får något mer i plånboken.
Men lycka för mig mäts inte i pengar, men jag tillhör dom som har till det nödvändigaste och lite till och det räcker bra. Då är det också lätt mot om jag hade tillhört den fattiga gruppen som har svårt att få det att gå ihop varje månad. Så jag är lyckligt lottad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0