Ett litet mirakel

Ja det måste man säga att lilla Amillia är, att överleva trots att hon föddes i 21a veckan med en vikt på 280gr. Vi får hoppas att det inte ger några framtida men, utan hon blir lika frisk som hon är idag. Ja detta om abort, det är t.o.m. 18 veckan som kvinnan själv kan välja att göra abort. Efter detta är det socialstyrelsen som tar beslutet, vad det då ska till för att en abort ska kunna utföras vet inte jag. Jag kan själv tycka att vecka 22 är väldigt sent, i och med att man då känner fosterrörelser. Men jag skulle kunna tänka mig, att om en abort görs i ett sådant sent skede av graviditeten så är det troligtvis pga. att det är något fel i fostrets utveckling.

"Nästan vart tjugonde barn i Sverige föds före den 38:e graviditetsveckan. Men bara enstaka barn som fötts i vecka 23 har överlevt."- Ja. I abortlagen står det att fostret ska räddas när det är livsdugligt. I vecka 21 kan inte lungornas mognadsgrad åstadkomma adekvat syresättning av barnet och barnet klarar sig inte själv. I Sverige har inget barn överlevt i 22:a veckan, enstaka fall har klarat sig i 23:e vecka"
Ab


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0