”smarta kvinnor blir bättre mammor”.


 Det tror jag inte har med hur smart en kvinna är, där har inte utbildningen någon betydelse.
"Män gifter sig med mamma-kopior"
Stämmer detta, kanske till vissa delar. Om jag tänker på hur det är i min vänskapskrets, så kan jag se att vissa av mina vänners partner har en del  likheter  med deras mammor, men även att kvinnor väljer en man som är lik deras pappa.  Jag ser det, mer i personligheten än när det gäller utbildningsnivån. Jag som har en hel del sådana funderingar tycker onekligen att tanken är intressant. Hur mycket påverkar våra föräldrar oss när det gäller att välja partner? Säkert mer än vad vi kanske själva ser. Dom egenskaper, vi känner igen, gör oss nog lite mer bekväma.

"Unga högpresterande män tenderar att välja en fru som lever på samma sätt som männens mödrar har gjort. Det handlar framför allt om huruvida mödrarna har tagit en akademisk examen eller arbetat utanför hemmet under barnens uppväxt.
 
Om det nu är så att män gifter sig med en person som är lik hans mamma, så har det nog mest att göra med att det oftast är den kvinna som mannen ser upp till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0