Att ge obehöriga fast anställning

Jag tycker våra elever, har rätt att kräva välutbildade och kompetenta lärare. Att vara outbildad hur duktig du än må vara, ska inte ge fast tjänst. Vi måste ha i åtanke, att dom arbetslösa  lärarna har läst ett flertal år, och även om man har duktiga ämneskunskaper så finns inte pedagogiken och den är nog så viktig när det gäller barn och ungdomar. Lärarutbildningen har fått mycket kritik, jag vet men säkert ligger det en hel del sanning i detta. Jag tycker det är utomordentligt bra att detta ses över med outbildade lärare, och att dom som idag inte har den utbildning som krävs erbjuds att få läsa in den. Förhoppningsvis så får vi även en bättre utbildning för lärare.

"I grundskolan arbetade förra läsåret 90 000 lärare. Av dessa saknade 15 procent - eller 11 700 heltidsanställda - en lärarexamen.

På gymnasieskolan, med 31 600 heltidstjänster, saknade 26 procent lärarexamen."


Kommentarer
Postat av: Rikframtid

Jag tror att du har rätt, mer krav ger högre status och bättre lärare

2008-05-26 @ 22:17:06
URL: http://rikframtid.blogspot.com
Postat av: Pedersen

Alltså du menar att en professor, i Engelska, med 20 års undervisningskunskap, inte skall få lära barn att uttala "Yes"



Ja nu är ju inte alla professorer men x antal poäng flumpedagogik är ingen imponerande grund för behörighet..



En 18 årig grabb som utbildat sig till barnskötare är behörig att ta hand om småbarn vilket en 5 barns mamma inte är...... idioti!!!!!!

2008-05-27 @ 00:02:16
Postat av: Dennis

Pedagogik har man i sig. Visst, högskolan erbjuder en bra pedagogisk utbildning men att undervisa i praktiken ger ändå den bästa lärdomen. Jag undervisar på en skola där flertalet lärare på pappret är obehöriga lärare, men väldigt kompententa och bra pedagoger. Sen vill jag påpeka att ifall du är utbildad lärare, så tycker jag att högskolan inte lyckats med att få er att behärska det svenska språket. Varje fall inte i skrift.

2008-05-27 @ 02:34:51
URL: http://swaymyway.blogg.se/
Postat av: Maria

Svar Dennis: Jag är inte utbildad lärare, jag har en helt annan utbildning.Däremot har jag en dotter, som är utbildad gymnasielärare,så det är nog därför ämnet engagerar mig. Jag vet att praktik är den bästa läran, men jag tror även att pedagogiken har sitt syfte.

2008-05-27 @ 15:10:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0