Är det någon skillnad

"HD har prövat två intressanta rättsfall som är lika och som i grunden gäller var gränsen går för vad som ska rubriceras som våldtäkt. "

Att sticka in fingrarna i en sovande kvinnas underliv är våldtäkt. Om man däremot onanerar en sovande gör man sig skyldig till sexuellt tvång. Jag kan omöjligt förstå skillnaden, för inte kan det väl ha att göra med att det är olika kön?

"Domstolen framhåller att bestämmelsen om våldtäkt ska reserveras för de mest allvarliga sexuella kränkningarna och det innebär, enligt HD, att åtskilliga kränkningar av den sexuella integriteten inte bör medföra ansvar för våldtäkt. "

Jag tycker i och för sig att det är bra att HD ser över bestämmelserna men jag tycker att det ska vara lika oavsett om man är man eller kvinna.


Kommentarer
Postat av: Wunder

Jo - det bör vara lika. Dessutom är väl båda fallen typiska sexuella ofredanden? Jag ser inget våld och jag ser inget tvång.

2008-05-13 @ 14:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0