Tufft att vara singelförälder

Ja det är de, på fler än ett sätt. Den ekonomiska biten, är för många omöjlig att få ihop. Nu föreslår moderatkvinnorna skattesänkning, för ensamstående föräldrar.
"Inkomstklyftorna i Sverige har ökat under de senaste årtiondena, enligt en rapport som arbetarrörelsens ekonomiska råd offentliggjorde tidigare i veckan. Ensamma mammor tillhör dem som släpat efter mest ekonomiskt; var femte betecknas som fattig."
Jag levde själv som ensamstående förälder under en tid, med min yngsta dotter.
Det är tufft, att få den ekonomiska biten att fungera. Jag är dessutom sjuk, så då har jag automatiskt lägre inkomst än om jag fortfarande hade haft kvar mitt arbete.
Så säkerligen skulle det underlätta för många, för som jag förstår skulle det vara ett grundavdrag mellan 5000-10000kr. Förutsättning är naturligtvis att du har ett arbete. Det
"- Jag tror att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man inför ett avdrag som innebär att det kan löna sig för den som lever tillsammans med en annan person att skilja sig, i verkligheten eller på pappret, för att få en bättre skattesituation. Det är inte lämpligt."
För det är i allmänhet kvinnor med låg lön, som drar ett tungt lass. Men som med allt finns det en baksida,  hur många skulle utnyttja detta genom att vara skrivna på olika adresser. Därigenom få del av detta, trots att dom i praktiken lever som gifta. Jag vill inte tänka det scenariot, men samtidigt får man inte vara naiv.
Men tanken är god, förhoppningsvis så kanske det kan komma något gott ur detta förslag.
Svd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0