Programmet Barnmorskorna skrämmer kvinnor att föda?

"Barnmorskans viktigaste uppgift är att hjälpa kvinnan att lita på sin egen kropp. Hon kan alla knep om det skulle behövas, men för det mesta räcker det med hennes lugnande närvaro.

"• Kvinnorna måste få tillbaka makten och självförtroendet! Småflickor måste ha rätt att se fram mot utmaningen att föda, med tillit till sin förmåga.

• Barnmorskorna måste få tillbaka sitt unika värde och sitt fulla ansvar. Det som de kan, kan ingen läkare ersätta. Det är en farlig väg vi går om vi låter läkarna få mer ansvar för normala förlossningar.

• Sjukvårdspersonalen måste sluta att omyndigförklara kvinnorna"
Jag vet inte om jag sett samma program som det dom skriver om? Min upplevelse är inte alls denna, jag tycker verkligen programmet visade hur barnmorska och kvinnan jobbade som ett team. Jag såg även att barnmorskan klev undan, och gjorde sig rätt osynlig i vissa fall. Jag tror på den kvinnliga kraften, det jag har förstått är att en läkare behövs om kvinnan vill ha smärtlindring. Så för mig känns det självklart att det kanske måste finnas läkare tillhands
Jag har haft en jobbig och en lätt förlossning, så det kan vara väldigt olika.
Jag vet inte om man skall titta på detta program om man är gravid och förstföderska. Då kanske det kan skrämma något, men det är så olika. Vissa vill ha mycket information, andra vill det motsatta.

Min yngsta dotter är livrädd, hon är snart 19 år, ungefär i samma ålder då jag fick min äldsta dotter. Men jag tror att denna rädsla kan lägga sig, hon är idag så långt det nästan går att komma ifrån barnafödandet. Man blir äldre, och ändrar sitt tänkande.


"Allt som har med födande att göra är känsligt och ofta förknippat med rädsla. Kvinnor jämför sig med varandra och den som har fött si eller så känner sig misslyckad. Men detta handlar om rätten att göra ett informerat val, att få ta så mycket ansvar man själv vill och bli respekterad för det. Den som gjort ett sådant val kan inte vara misslyckad. "

Visst blir det mycket prat om förlossningar, speciellt om någon nyss fått en baby. Jag tror inte på att skrämmas, men att på ett lugnt sätt prata om sin förlossning känns inte alls fel. Det är något som förenar oss kvinnor.
Jag har däremot märkt, att man som kvinna kan känna ett misslyckade om man varit "tvungen" att göra snitt, detta är helt galet. Varje förlossning är unik, den är din egen.
visst ska kvinnan, själv få göra ett eget val, men det trodde jag var självklart?

Jag tyckte om programmen, jag fick tårar i ögonen när jag såg föräldrarnas lycka, den är otroligt speciell. Jag skulle aldrig själv ställt upp i ett sådant program. Men jag skulle ljuga, om jag sa att jag inte uppskattade programmet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0