Problem med rökande ungdomar

Ja nu vill Folkhälsoinstitutet ha tuffare tag gentemot ungdomar som röker ,cigaretterna ska säljas under disk.

"Folkhälsoinstitutet vill ha tuffare regler vid tobaksförsäljning. Bort med reklamen och exponeringen av tobak i butik och tillåt bara försäljning av cigaretter under disk. Myndigheten förväntar sig att regeringen tar upp frågan i en nyligen påbörjad utredning om ändringar i tobakslagen. "
Det är ett stort problem att så pass många unga börjar att röka i tidig ålder. Jag började själv att röka i tidig ålder, mycket pga. av grupptryck men jag tror även att det var mer accepterat att vara rökare då. Vi visste inte kopplingen rökning och dessa följdsjukdomar som det för med sig. Jag kunde sluta, men vet många i min generation som fortfarande är fast i detta gissel. Så jag är den första att önska att vi får ner antalet ungdomar som väljer att börja röka. Men om det är rätt sätt att sälja cigaretter under disk vet jag inte, jag är rädd att vi hamnar i detta med smuggelcigaretter precis som vi gjort med smuggelspriten. Att ungdomar hittar andra vägar att kunna köpa "giftpinnarna" på. Men visst kanske kan det fungera.
Det jag vet, är att många börja röka genom så kallad "feströkning". Hoppas verkligen det snart vänder, och att vi får ner antalet rökande ungdomar.


Kommentarer
Postat av: Å-gren

Om nu Folkhälsoinstitutet värnar så mycket om frisk luft och om att må väl borde de anställda på institutet då med glädje flytta med till Östersund. Där är luften frisk och god och bra mycket nyttigare än den som finns i Stockholms city! Döm dock om min förvåning när jag konstaterar att de flesta av FI:s tjänstemän verkar föredra att andas in huvudstadens koloxid och bly. Skulle inte förvåna mig om de röker då och då i smyg också.

2008-06-01 @ 15:52:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0