Orättvis chef kan leda till utbrändhet

Christina Maslach and Michael Leiter vid Berkeleys universitet i Kalifornien i USA belyser en ny aspekt av diagnosen. En intressant undersökning,tidigare man har dragit likhetstecken mellan hög arbetsbelastning och utbrändhet. Men nu visar en undersökning på att den som inte tror att chefen är rättvis löper dubbelt så stor risk att bli utbränd.
"Känslan av att bli orättvist behandlad var starkt kopplad till ilska som i sin tur kan kopplas till utbrändhet.

"När en lojal medarbetare behandlas orättvist upplever han eller hon att hon blir sviken på ett djupt känslomässigt sätt. Även om du kan bli utmattad av att jobba mycket har det aldrig samma effekt", konstaterar Michael Leiter. "

Kan det inte vara så, att när vi inte kan påverka vår situation så blir vår stress stor. Vilket leder till uttmattningsdepression det är det ordet som idag används istället för utbrändhet. Jag tror vi måste känna att vi både kan påverka vår livssituation och vårt arbete. Samspelet imellan chef och anställd är väldigt viktig. Chefen är trots allt den som vi ansvarar gentemot om man då har en känsla av att behandlas orättvist så är det inte alls konstigt att man får konstiga symtom såsom stress sömbrist mm. Även rädslan av att kunna bli arbetslös tror jag kan ge samma stress.

Tillvaron är så pressad i dag, vi blir överstimulerade med både tv Internet och mobiltelefoner. Det finns ingen tid till reflektion, utmattning är mer regel än undantag. Det finns en trötthet idag som är mycket oroande. Våra barn och ungdomar är även dom hårt pressade.
Vart är vi på väg?


Kommentarer
Postat av: Anonym

hej jag är själv utbränd sedan mer än 5 år. Det verkar som om jag fått skador som gör att jag inte kan komma tillbaka i arbete. Jag arbetade heltid som skolsköterska fram till "kraschen". Jag har rehabiliterats, utretts, undersökts och testats. Men icke! Jag har skrivit en bok om hur jag upplevede att det gick till och vad som jag tror var skälet till att just jag gick i väggen. Kolla gärna på www.bokbladet.org som är en sida som beskriver det jobb som det varit att skriva ner allt på papper!Där finns även recensioner och pressrelease. Den heter Livet är den väg du redan går.

Hoppas du blir nyfiken

Kram och hej

2008-06-23 @ 12:20:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0