Läkare och barnmorskor varnar för övertro på kondomer

Min undran är, varför gå ut med denna skrämsel propaganda. Att mana till avhållsamhet, hur kan man tro att idag när människor har så enormt många möten i livet. Ska träffa en eller kanske högst två personer och ha sex med dom. Då ska man även ha ett papper på att båda är friska innan man går i säng. Så fungerar det inte i praktiken.

Det finns en sak som jag tycker är bra, i denna artikel "Om kondom skall ha effekt på smittspridning krävs att man lyckas höja användandet av kondom vid tillfälliga sexuella kontakter från dagens 50 procent till betydligt högre nivåer" Att använda kondom vid tillfälliga sexuella kontakter, tycker jag ska vara en självklar sak. Både för att förhindra en ev. graviditet, men även för att skydda båda ifrån t.ex. klamydia, eller i värsta fall HIV.

Varje person måste själv avgöra, hur den vill leva, jag tror inte på moralpredikningar det har aldrig fungerat. Däremot, ska man som förälder alltid ta ett samtal med sitt barn, om sex och samlevnad. Jag tycker att man ska tänka sig för, för när det inte finns riktiga känslor med är det kanske inte sex man söker utan mer trygghet. Om nu personen väljer att ha fler sexuella kontakter, så ska det inte finnas en massa skällsord om man nu råkar vara kvinna. På "min" tid, fick den tjej som hade one night stand t.ex., en stämpel på sig som lättfotad. Förhoppningsvis är läget inte detsamma idag. Jag vill aldrig, att vi kommer tillbaks till denna syn igen på kvinnan. Nu är jag i den åldern, där jag inte riktigt vet hur samhället ser på kvinnor som har fler än en sexuell kontakt.
Det finns en sak jag helt håller med om, det är att man inte ska vara otrogen, dels när de gäller smittspridning, för att smitta sin partner pga. otrohet är dubbel smärta. Det räcker så bra med sveket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0