Fildelning vara eller icke vara

Det är mycket diskussion om fildelning, nu har V vänt och vill tillåta det för enskilt bruk. Jag tror inte vi kan gå imot tekniken. Nu finns detta och är så pass utbrett, jag vet genom min dotter som gjort ett arbete på samhällskunskapen att

Radiohead 2007 släppte sin skiva på Internet gratis för alla lyssnare. Under sin första lanserings dag sålde de för ca 62 miljoner kronor. Så det finns både för och nackdelar med fildelning, jag tror att många lär sig lyssna på musik dom annars inte skulle gjort. Jag tror också att många köper cd skivor dom inte annars hade gjort.


Man märker att det är väldigt delade meningar i samhället om detta, om man då funderar på att så många i riksdagen vill ändra denna lag kan de ju själva inte tycka att det är en sådan stor grej och hur ska då folket kunna göra det?


Jag tror att för att kunna lösa detta problem måste man antingen komma på något sätt för att verkligen sätta dit fler fildelare. Annars får man helt enkelt ta bort lagen för att man inser att den inte kan upprätthållas. Jag tror att det kan vara en bra idé att sätta skatt på varor som säljs för det är någonting som kommer att kunna funka, istället för att försöka gå emot den tekniska utvecklingen. Det är viktigt att i ett samhälle att känna att man är trygg och att rättssystemet fungerar bra. 

Jag tycker att fildelning är bra, visst kan det bero på att det gynnar mig som privatperson men som sagt tycker jag att det är bra att kunna vidga sina vyer inom olika områden, d.v.s. musik, film och dataprogram. Jag tror att inte skiv- och filmbranschen kommer att läggas ner utan jag tror att det kommer att produceras lika mycket fast att de kanske får se till att få in pengar på andra sätt.

Jag tycker också att det är viktigt att tekniken fortsätter att utvecklas, eftersom att det är det som för världen framåt. Nu kanske inte just detta är ett sådant exempel, men bara att det finns människor som vill utveckla och förbättra saker, vad det än gäller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0