De fria zonerna

"De fria zonerna kan vara lite vad som helst - men är nödvändiga om man inte ska i förtid och för att man ska ha ett bra och roligt liv.
Stressforskaren Aleksander Perski,
berättar ur sin bok Ur balans. En väldigt intressant läsning, om hur viktig vilan är för oss människor. Det är så lätt att låta livet springa iväg, men så svårt att ta sig tid till eftertanke.


"BORTOM STRESSEN. Nu när semestern nalkas vill förmodligen åtskilliga av oss få tid att bara finnas till och slippa vardagskraven. Eller kanske fullt ut ägna sig åt favoritintresset. Den här veckan handlar Idagsidan om fredade zoner, de stunder och platser som är våra egna "
Det är verkligen en tid, då man kan försöka hitta igen sin ro. Göra saker som är roliga, men förhoppningsvis utan allt för mycket stress. Jag förstår att om man är småbarnsförälder, så är det inte alltid så lätt att hitta lugnet. Men man kan försöka hitta någon liten stund på dagen.
"I boken berättar Perski om två undersökningar av välmående hundraåringar i Sverige och lika välmående hundraåringar i USA. Det visar sig att deras liv bestått av sedan länge etablerade vanor där proportionerna mellan aktivitet, sömn och egen tid var väl avvägd. Alexander Perski tror att forskningen i framtiden kommer fram till att idealtillståndet innebär två perioder återhämtning för varje period av aktivitet."
Jag kommer läsa denna serie, för det är något som dels intresserar mig, dels något som jag anser vara otroligt viktigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0