Bra initiativ/Matupproret

Matuppror känns väldigt bra, Dn:s reporter och Camilla Sparring, initiativtagare till Matupproret. Testade en matlåda, som dom äldre får tilldelade. "Gräddpocherad lax i dragonsås" från kommunens centralkök inne i Falun, exakt samma mat som serverats de äldre i Svärdsjö dagen innan. Matlådan kom från en person på ett äldreboende i kommunen som denna dag avstod från sin portionsförpackning för att vi skulle få chansen att förstå varför han inte är nöjd med maten. I detta helt ovetenskapliga test kunde vi snabbt konstatera att maten inte smakade illa. Den smakade ingenting alls"
En artikel, där man kan se att det går att ändra ett beslut., Hoppas verkligen att Camilla Sparring, fortsätter med sitt lilla korståg. Jag tycker det är väldig vikigt vad vi äter. Det ska i alla fall vara mat som är ätbar. Jag kan personligen säga, att jag skulle avstå denna mat, varför ge dom äldre mat som är oätbar? Jag köpte någon gång, en färdig rätt jag åt inte upp den. Maten simmade i sås! Den var inte god, men jag förstår att många äter den typen av mat eftersom det finns gott om dom i butikerna. Jag kan lova att det blir billigare att laga mat. Nu kom jag ifrån detta ämne.

"Bäst vore om vi kunde laga maten på plats hemma hos de äldre. Eller i vart fall hämta nylagad varm mat från ett näraliggande kök. Så snart vi bakar, kokar kaffe eller lagar riktig mat hemma hos de äldre vaknar de till, säger hon."
I den stad jag bor i lagar dom mat på gruppboendet (min dotter sommarjobbar), så det måste väl kunna fungera även för dom äldre tycker jag. Vari ligger skillnaden?
Det är idag så många som "bryr" sig om detta med kosten, så jag hoppas och tror att vi får till en ändrig. Både vad det gäller dom äldre, men även i butikerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0