Blondinbella/Sex and the City


Varför detta hat, Mats Strandberg ställer sig den frågan i en artikel på ab. Jag har ställt mig samma fråga ett flertal gånger sedan jag startade denna blogg,

"Tre fenomen, som var för sig kan verka obetydliga, framstår sammanlagda som tecken på en backlash mot kvinnor i det offentliga ljuset. "
Vi behöver inte tycka att Blondinbella, är en bra förespråkare för våra ungdomar. Men vad vi vuxna nu än tycker om hennes blogg, så är det tydligen många unga som gillar det hon skriver. Vad detta beror på, har jag ingen aning om. Mina döttrar tillhör inte hennes läsaskara. Oavsett så tycker inte jag, att vi ska svara upp detta med hat. Motivera istället, varför ni inte tycker om det Blondinbella står för. Visa att vi vuxna inte går ner på en nivå, som vi inte vill se hos våra unga.

Sex and the city, film ska väl ta oss bort ifrån vardagen. "Newsweek skriver om sexismen i recensionerna av "Sex and the city"-filmen. Kvinnoföraktet flödar ohämmat, särskilt sedan den som första "kvinnofilm" blivit en kassasuccé i samma liga som traditionella (manliga) succéer av "Indiana Jones 4"-typ"
Tydligen så är det ok, med manliga filmer som typ Indiana Jones, Rocky mm. Men så fort det är en så kallad kvinnlig film, då ska det ta ner denna till sämsta tänkbara nivå. Man behöver naturligtvis inte tycka om detta koncept. Men kvinnor och män, tycker oftast inte om samma typer av film. Jag tror det är vänskapen mellan dessa kvinnor, som gör den till en kassa succé.
Jag uppskattar att det är en man som skriver denna artikel. Bra att det är både kvinnor och män, som reagerar på detta hat.
"Jämför också gärna bevakningarna av Hillary och Barack. Tyvärr, dags att ta på sig feministglasögonen, så vi ser tecknen i tiden - i tid. "
Så avslutar Mats Strandberg denna artikel. Tänkvärt


Kommentarer
Postat av: petter

gud, vad bra, du skriver,.

2008-06-25 @ 04:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0