Billigare tandvård efter första Juli

Det här har jag väntat på, för det finns människor som inte har råd att göra något åt sina tandproblem. Jag har vänner som dragit ut tänder, pga. att kostnaden varit så pass hög att deras ekonomi orkat med den utgiften.

"Just nu sitter många och biter ihop - bokstavligt talat. Nedräkningen till billigare tandvård har börjat. Får du ont i tänderna efter den första juli kan du få vänta länge. "
Det är lite olika hur ofta människor går till "sin" tandläkare, jag går varje år. Jag led av svår tandläkarskräck som ung, men hittade en privatmottagning som kunde hjälpa mig. Jag är fortfarande rädd, men rädslan är hanterbar. Rädslan eller det var närapå en fobi kom utav att, på 60-talet, fanns det ingen pedagogik utan då vart i inlåsta och jag fick en tand utdragen utan bedövning. Nu var det säkert inte så för alla, men tur att det ändrat sig, att barn idag behandlas på ett helt annat sätt.
Ja nu handlade artikeln inte riktigt om detta, bra om vi nu kan få lite hjälp om det blir höga kostnader. Detta kanske gör att dom som idag inte går, tar och ringer en mottagning. För det som kan hända är, att det blir så pass stora skador i tänder, och därigenom hög kostnad. Mot om vi besöker tandmottagning varje, eller i varje fall vartannat år.




"Ett allmänt tandvårdsbidrag, "tandvårdscheck", införs. Det innebär att alla vuxna får ett bidrag till regelbundna tandvårdsbesök. Bidraget uppgår till 300 kronor vartannat år för personer i åldrarna 30-74 år och 600 kronor vartannat år för åldersgruppen 20-29 år samt 75 år och äldre. Syftet är att bidraget främst ska användas för undersökningar och förebyggande tandvård, men det kan även användas för så kallad abonnemangstandvård.

• Ett skydd för höga kostnader för tandvårdstjänster införs. Skyddet innebär att kostnader mellan 3 001 - 15 000 kronor ersätts med 50 procent och kostnader över 15 000 kronor ersätts med 85 procent. Skyddet har ett karensbelopp på 3 000 kronor. Dagens högkostnadsskydd för patienter som är 65 år och äldre ersätts med det nya tandvårdsstödet.

• En prisportal på internet ska göra det lättare för patienter att kunna jämföra och kontrollera olika vårdgivares priser. Försäkringskassan har fått i uppdrag att utforma portalen. "


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0