Bara miljöpartiet säger nej till omstritt förslag

Som det ser ut så blir det ett ja på onsdag, "Bara miljöpartiet säger ett rakt nej. Socialdemokraterna och vänstern har egna reservationer" Det ska bli intressant att följa denna fråga och omröstning,för det behövs bara fyra nej för att förslaget ska falla. Men frågan är om någon i alliansen vågar gå i mot, för som jag skrivit  i tidigare  inlägg verkar de viktigare att stå enade än att tänka efter vad förslaget kan leda till.
"Den svenska FRA-lagen passar bäst i diktaturer som Kina och Saudiarabien. Det anser sökmotorjätten Google. Går lagen igenom tänker Google aldrig placera servrar i Sverige Telekomjätten Telia Sonera har redan flyttat servrar från Sverige. "
Detta kommer att påverka oss som privatpersoner, tro inget annat. Det som förbryllar mig mest, är att moderaterna som alltid varit så emot kontroll driver detta förslag. Kan vi hoppas på att dom unga politierna dom som sitter och bloggar precis som jag gör, dom som är uppväxt med e-post mm. Vill dom verkligen ha denna kontroll. Att dom äldre är för ett ja det förvånar mig inte alls.
Kriminalexperter kallar det för historiens värsta kränkning av den personliga integriteten. IT-experter menar att lagen är tekniskt oduglig. Men de borgerliga partierna är överens: Lagen ska röstas igenom. Om än med minsta möjliga marginal.
Jag har alltid sagt, att har man inget skumt för sig så är kontroll bra. Men detta ger en bitter smak i munnen, vi har ingen aning om vilken som kan få tillgång till uppgifter som är väldigt privata.

Det är en väldig övervakning, som skylls på terrorismen fast risken för terrordåd är  liten i Sverige. FRA informationssida.
Den 17 juni är det omröstning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0