Ätstörningsklinik ger hopp även till överviktiga

DN, har en artikel om Mando, "Övervikt och ätstörningar ökar till enorma kostnader för samhället varje år. "Lidandet är stort för den drabbade", säger Cecilia Bergh, läkare och vd för ätstörningskliniken Mando vid Karolinska i Huddinge, som nu öppnar landets första avdelning för överviktiga och feta. "

Jag läser artikeln är väldigt intressant, Mando hjälper flickor med ätstörningar, man lär dom att få ett sunt sätt att se på detta med mat och ätande.
Nu öppnas det även en avdelning för överviktiga och feta,
"De flesta överviktiga som bantar ger upp för att det är för jobbigt. Resultatet blir i stället det motsatta.
Det finns bara ett sätt att nå en frisk vikt i förhållande till ålder och längd, menar Cecilia Bergh, och det är att lära sig äta rätt. Alltså inte bara rätt mat, utan rätt mängd mat i rätt hastighet."

Jag tror på detta, jag har vänner som lider av kraftig övervikt, och det dom faller på är att det blir för jobbigt. Tanken på att leva på svältgränsen en längre tid gör att man ger upp. Jag tror på en långsam viktnedgång, med näringsriktig mat, och att ta bort sötsaker snabbmat mm. Jag har ofta tänkt, att det säkert vore lättare för min vän om hon hade professionell hjälp. Att tro att man ska gå ner snabbt, den vikt man lagt på sig har grundats under ett flertal år.
Jag känner med dom som lider av både övervikt och någon form av ätstörning. Jag tror inte det är lätt, att klara av detta med bara egen vilja.
Förhoppningsvis så får enheten mer pengar, för som jag ser det så är det en stor besparing för vårt samhälle. Både ekonomiskt men även att människor slipper det stora lidande de kan ge.


Kommentarer
Postat av: Hannah Gül

Jag fick hjälp på denna motagning och är helt frisk och har gått ner över 20 kilo på fem år, blev utskriven i år. Jag skulle aldrig klarat det på egen hand.

2008-06-10 @ 06:34:54
Postat av: Nyfiken

Hur kommer man i kontakt med kliniken? Hur kan skrivs man in som patient??

2008-06-10 @ 11:19:10
Postat av: Maria

Svar: Bra Hannah, att du fick den hjälp du behövde. Lycka till i framtiden

2008-06-10 @ 12:00:31
Postat av: Maria

Svar: För att få hjälp, tror jag att man går vägen via sin husläkare.

2008-06-10 @ 12:01:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0