Utveckling av nya läkemedel

Kommer till för att patienter är försökskaniner, men när det handlar om patienter med svåra skador av olika slag, där patienten inte själv kan ge sitt medgivande. Så har inte läkarna idag, möjlighet att prova mediciner på dessa patienter. "Elva framstående läkare kräver ny lag: Även patienter som är för sjuka för att ge sitt medgivande måste bli tillgängliga för forskningen."
Det måste finnas patienter, för att forskningen ska fortskrida. Visst kan det kännas skrämmande. Tänk att någon ska kunna bestämma över min kropp, när jag inte själv kan ta detta beslut. Men vi tänker lite mer, tänk om denna medicin som läkaren ger till patienten gör att hon/han vaknar igen. Då skulle alla vilja det, men riktigt så är inte verkligheten. Det tar naturligtvis tid innan en medicin är så verksam.
I slutändan kan vi bara gå till oss själva, jag har haft svår värk i över 10 år. Men vet samtidigt att utan min medicin, skulle den vara outhärdlig. Så jag är tacksam för varje patient som provat, för att jag idag ska kunna ha ett någorlunda bra liv. Men jag förstår också att om jag varit frisk, så kanske jag inte tänkt på samma sätt.
Onekligen ett svårt dilemma,  vi får se vilket beslut det blir.
DN


Kommentarer
Postat av: L

Intressant ämne. Jag tycker att det är självklart att man inte får prova mediciner på någon som inte kan ge sitt medgivande. Oavsett om det kan ge nya kunskaper om läkemedel så tycker jag att människors rätt att bestämma över sina kroppar kommer först.

2008-07-14 @ 06:02:53
Postat av: Maria

Svar L: Jag kan förstå att du känner så, för mig är det som jag skrev inte lika självklart.

2008-07-15 @ 00:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0