Utkast: Hudcancer är ...

Hudcancer är en lömsk sjukdom, leverfläckar som är mörka eller ojämna i kanterna ska tas bort. Sen är det vissa som råkar ut för samma sak som,
"Elin Andersens leverfläckar följde alla kriterier för att vara godartade. Läkarna sade att hon omöjligt kunde vara sjuk"

Tyvärr så visade det sig vara hudcancer . Det är förståligt att flickans föräldrar vart oroliga. Ordet cancer skrämmer oss.
Däremot kan jag inte förstå läkaren, han borde väl veta att hudcancersjukdomen är nu bland de vanligaste cancerformerna i Sverige. Så unga som denna flicka, brukar vanligtvis inte drabbas. Men i och med att solarie solning ökat bland yngre så kommer tyvärr denna form av cancer även att drabba unga. Läkarna måste naturligtvis lyssna på patienten, vi är lekmän när vi kommer. Det är läkaren som är expert, han ska lyssna och absolut lyssna på det man säger. För patienten är däremot expert på sin kropp, och känner man att något inte stämmer, ska man ta kontakt med sin husläkare.
Min mamma, dog i melanom. Så jag vet vilken förändisk sjukdom det är. Jag har helt slutat sola, jag tycker inte det är värt risken. Mina döttrar håller sig också undan solen, inte på samma sätt som jag gör men närapå. Dom är också uppmärksam på sina leverfläckar.

Idag är det ingen bra dag, mina ben värker sönder. Ryggen känns som den är av, jag hoppas att solen och värmen snart kommer tillbaks. Det är jobbiga dagar när smärtan ökar så pass kraftig i min kropp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0