Med värmeböljan kommer också getingfaran

Vi brukar ha en hel del vid vår badplats i vår stad, ett år vart min väninna stucken tre gånger. Det är verkligen inte trevligt, för är lätt att man får en lättare svullnad. Jag har själv inget minne av getingstick, fast jag bodde flera år på landet.
Min yngsta dotter är livrädd för getingar men även humlor för hon har råkat ut för stick..
Min pappa, gick varje höst och tittade runt ifall något samhälle var på gång, så han tog alltid bort detta.
Känns bra att man vart påmind om getingfaran, för det är lätt att glömma bort.

"Ett getingsamhälle överlever bara en sommar, när hösten kommer dör det. Endast de honor som har blivit befruktade övervintrar. "
Svd


Kommentarer
Postat av: Herta

I sommar har jag lärt känna "stor-Olle" . I vårt fritidshus har vi ofta och många getingar. I sommar har de vanliga getingarna kommit sent. Bålgetingar däremot har vi haft hela tiden. Jag gillar inte getingar men i sommar har vi bara haft dessa stora...läs jättestora bålgetingar. "Stor-Olle" ( mannen har gett honom detta namn) har regelbundet besökt oss, mest vår altan men även kommit in ett par gånger. man får vänligt leda ut honom då bålgetingarna tydligenn är fridlysta. De har ett anat sätt att föra sig också. De åker som smärre fraktflyg genom luften och åker sträckor som man kan förutse till skillnad från små vanliga rackare som surrar hej vilt hur som hellst.

2008-08-06 @ 13:40:02
URL: http://www.hertabloggen.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0