Linda klarar inte nya reglerna

Ännu ett fall som visar på den oro människor känner efter de nya sjukförsäkringsreglerna som är ett dåligt underbyggt lagförslag. Vilket vi också tydligt kan se med den cancersjuka Anna  Olsson som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Allvarligare än så kan det väl knappast bli?
Åtta år är en lång tid, som Linda 29 år säger,

"- Jag vill ju inget hellre än att få komma tillbaka till arbetslivet. Men som det är nu vet jag ju inte hur mycket, eller vad, jag klarar av. Vem törs då anställa en person som inte jobbat på åtta år, säger hon."
Med svår värk, och starka smärtstillande, hur ska man då klara av ett arbete. Den som inte haft långvarig svår värk förstår inte, du somnar och vaknar upp till smärta. Troligtvis så kan man heller inte sova en hel natt.
Man ska inte behöva ha denna oro omkring sig,
Vem vill, vara 29 år och dessutom veta att arbetslivet är över?
Ab Svd

Jag har läst artiklarna Ab skrivit om, och Svd ledarsida idag. "Stämmer det, som det står i det brev som Försäkringskassan har skickat ut till 70000 sjuka svenskar, att man ska ligga för döden för att få ut det som kallas för "fortsatt sjukpenning" i den nya lagen?"
Titta på orden, tänk att få ett sådant brev! Du har svåra problem av din sjukdom, men du är ännu inte döende. Du kan omöjligt arbeta, vad ska du ta dig till? Ska vi skapa rädsla omkring oss? Fundera på de jag skrivit, och tänk efter det kan drabba vem som helst. Som 29 åriga Linda, eller cancersjuka Anna Olsson eller någon annan. Hur vill du då att försäkringskassan ska behandla ditt ärende. Om nu sjukförsäkringslagen ska ändras, ska den då vara så omänsklig. Att den gör människor mer sjuka eller vad säger du?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0