En glädjande nyhet!


Antalet bröstcancer fall har minskat, för kvinnor över 45 år. Detta beror på att kvinnor inte i lika hög utsträckning använder hormonersättning. Detta känns som en mycket positiv nyhet, jag tror att många kvinnor idag tänker sig för både en och två gånger innan dom äter hormontabletter. Nu är det så att vissa kvinnor knappt har något val, dom mår helt enkelt så dåligt att det inte går att välja bort. Själv har jag inte kommit in klimakteriet än, men visst hoppas jag på att jag inte behöver ta några sådana mediciner. Det känns som det räcker bra med dom jag måste ta.

"- En glädje för svenska kvinnor att de slipper få så mycket bröstcancer, nu när vi förstått att vi ska vara mer varsamma med hormonbehandling, säger docent Cecilia Magnusson vid Karolinska institutet i Solna. Hon har forskat på sambandet mellan hormoner och bröstcancer."
Tur att dom förstod sambandet mellan hormoner/bröstcancer. Nu är det naturligtvis inte så att bara för att en kvinna tar hormoner, så får hon bröstcancer. Men däremot, kan dom kvinnor som är i riskzonen helt välja bort den biten.
Svd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0