Drabbad av dom nya sjukskrivnings reglerna

Är cancersjuka Anna, hon drabbades först av bröstcancer. Sedan våren 2006 har hon genomgått två bröstcanceroperationer och behandlas nu för dottersvulster i lungorna.

"För att kunna vara fortsatt sjukskriven efter 2,5 års sjukskrivning måste man i princip vara döende.

Så har Försäkringskassan tolkat det nya regelverket som trädde i kraft den 1 juli, rapporterar flera medier. "
Vad händer, är det så här vi ska behandla sjuka människor. Om man inte får vara sjukskriven med cancer i sina lungor. Vad är det egentligen som ska till, för att du ska få stanna hemma?

"Den som har behov av sjukskrivning efter 2,5 år måste vara så sjuk att "det finns ett påtagligt hot mot den sjukes liv inom de närmaste månaderna", enligt Försäkringskassans tolkning."
Om man tolkar reglerna så, då är det enbart dom som är i livets slutskede som får vara hemma, så här kan de väl ändå inte få gå till?
"Jag har inte ord för hur man kan göra så här mot människor, säger Anna Olsson till Västnytt. "
Nej det kan jag förstå, detta är enormt kränkande i mot människor, så vad du gör få inte en sjukdom. Om du nu skulle ha oturen att bli sjuk, se då till att den är neurologisk, för i annat fall får du fortsätta jobba eller gå till socialen!! Jag blir rent ut sagt förbannad, jag brukar inte ta till sådana ord. Men vem kan bli annat på denna berättelse.

Min fråga är, vill vi ha detta samhälle. Där människor som inte har en sjukförsäkring inte har rätt att vara sjuk? Jag vill i alla fall inte det!
Sjukregler


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0