Vad är det frågan om!

Jag har sagt det innan, men det tål att upprepas. Låt våra barn vara barn, att låta en tolvåring flicka vaxa sin bikinilinje. Hur kan man tillåta detta, dels är det smärtsamt. Ska vi börja en flickas tidiga tonår, och inte ens det om man är tolvåring. Med att säga "du duger inte", du måste fixa både de ena och det andra för att passa in. Ungdomar kommer dit så småningom, det är inget en förälder måste visa på. För jag kan inte tro, att det är flickans egen idé. Läser även att det var någon förälder som låter vaxa sin åttaåring, det var bland det sjukaste jag läst. Vilken förälder utsätter sitt barn för något sådant? Tidningen "Metro rapporterade i förra veckan att det finns hudkliniker i USA som vaxar bikinilinjen på åttaåringar." Jag säger bara sjukt helt sjukt!

Vi har inte ett sunt ideal, det skrämmer mig att samhället är så sexualiserat  att du ska ha krav på dig redan som tolvåring. För tro mig, sådant sprider som en löpeld, om en vaxar ja snart gör alla det. Vi som har barn, måste motarbeta detta. Det vi ska ge våra barn och ungdomar, är ett bra självförtoende och en bra självkänsla.

Dom hinner med allt så småningom, för ungdomar påverkar varandra. Detta kan vi som föräldrar inte göra speciellt mycket åt, men vi kan åtminstone försöka låta dom vara barn. Inte vara vuxna vid en ålder dom borde få vara barn. Eller hur?
Ab


Kommentarer
Postat av: Glad Prick

Det är inte relevant om de ska göra det eller ej. Det relevanta är VARFÖR? Vad är det för förebilder? Ska inte barn får vara helt enkelt barn längre? Ska de tvingas in i sjuka ideal långt innan de slänger bort dockor? Minivuxna långt innan de är redo för det?

2008-08-25 @ 15:56:46
URL: http://www.metrobloggen.se/inaktiv
Postat av: Susanna

Håller med i allt!

2008-08-25 @ 16:41:03
URL: http://manulog.se
Postat av: Maria

Svar: Glad Prick Det har du helt rätt, man kan fråga sig vad det är för förebilder som låter sina barn vaxa bikinilinjen.

Jag tittade in på din sida, kommer att hälsa på igen.

2008-08-25 @ 16:49:56
Postat av: Jon

"Med att säga "du duger inte", du måste fixa både de ena och det andra för att passa in."



Det här är det ingen som säger. Det är ENDAST vad moraltanter gillar att HÄVDA att tidningar/media säger. I verkligheten så är det moraltanter som har skapat det "sjuka idealet" genom att stigmatisera helt normala beteenden. Ja, att vaxa bikinilinjen är ett helt normalt beteende.



"Det vi ska ge våra barn och ungdomar, är ett bra självförtoende och en bra självkänsla."



Åh, ironin. Självförtroendet och självkänslan skadas inte av att vaxa bikinilinjen, utan av sociala stigman som pryda tanter trycker upp under näsan på unga tjejer.



"samhället är så sexualiserat"



Samhället har alltid varit sexualiserat och kommer alltid vara sexualiserat. Om du hängde med på biologin i skolan så borde du förstå varför. SEX är den naturbiologiska meningen med varje människas liv. Vi LEVER för att knulla och föröka oss. Vi VILL vara fina och attraktiva inför andra så att vi har större chans att göra det.

2008-08-25 @ 23:57:38
Postat av: Maria

Svar Jon: Det känns faktiskt som vi diskuterar olika saker. Jag skrev om tolvåriga flickor, du kanske tycker att det är normalt för dom att vaxa bikinilinjen jag gör inte det. Jag tycker att barn ska få vara barn. Vuxna blir vi alla, och då är det en annan sak. Självkänsla/Självförtroende, jo jag tror att det kan skada en flicka som inte alls är mogen för att vaxa sin bikinilinje. Det är en rätt smärtsam procedur. Moraltanter, om du tycker man är det för att man värnar om att barn ska få vara barn ja då är jag absolut det.

2008-08-26 @ 13:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0