USA står inför en fetmaepidemi

Som vi vet, brukar Sverige ligga i släptåget strax efter. Nu tror jag som vanligt inte att alla, kommer att vara svårt överviktiga om 40 år. Jag kan däremot förstå allvaret, när många av våra unga får diabetes  i unga år då är de något som inte stämmer. Vi måste försöka lära dom unga att laga mat, idag köper många halv eller helfabrikat. Eller ännu värre, stannar till och köper någon form av snabbmat. Att det är så, tror i alla fall jag beror på vårt stressade samhälle. Vem har tid att laga mat, när det finns tusen andra saker som måste göras. Jag tror att det vore bra, om man som familj lagade mat tillsammans. Då skulle det på ett naturligt sätt skapas en samvaro runt denna uppgift. Detta måste man så klart helst börja med i väldigt unga år, innan allt börjar dra. Vi har en psykisk ohälsa, och det har dom även i USA. Vi måste på alla sätt, försöka skapa lugn. Vi har även tusen krav, ifrån skola sedan arbete, föräldraskap ja listan kan skrivas nästan hur lång som helst. Jag hoppas att någonstans på vägen, så bryts detta mönster. För i annat fall, kommer en stor grupp av människor att ha en ohälsa och det helt i onödan.
Ab, Expressen

"Under de senaste 20 åren har diabetes typ 1 hos barn ökat med 50 procent. Det verkar som om sjukdomen debuterar i yngre ålder. Typ 2-diabetes är ännu ovanligt hos barn i Sverige, men ökar hos unga i många andra länder."
Vårdguiden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0