Skrämmande rapport

Ifrån folkhälsoinstitutet, en ökning av alkoholiseradekvinnor med 50 %. Visst är även jag lite chockad över att ökningen är så pass stor. Men titta på krogarna, fullt varje helg. Ungdomarnas dryckesvanor, är det stor skillnad på i alla fall om jag jämför med  hur min egen och mina vänners var i unga år. Om du festar flera dagar i veckan, så är det klart att många får alkoholproblem. Jag får en klump i magen, jag har sett detta problem på väldigt nära håll, det är ett inte bara den drabbade som drabbas utan även närstående och barn som det var i mitt fall. Att växa upp med en förälder med alkoholproblem var i mitt fall avskräckande.
"Ny rapport från Folkhälsoinstitutet: På fyra år har antalet kvinnliga alkoholister i Sverige ökat med 50 procent från 65 000 till 100 000. Åren 2003-2007 ökade alkoholismen kraftigt i Sverige. Bland kvinnor handlar det om en cirka 50-procentig ökning och bland män om cirka 25 procent. Det visar en omfattande studie från Folkhälsoinstitutet."
Vad man ska göra åt detta ökade problem, framförallt ni unga tänk er för!
Det är en lavin, så jag tror det är mycket svårt att i dagsläget få stopp på detta, ni vet väl hur det sägs ner till botten för att kunna vända.
DN


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, visst är det hemskt att alkoholismen ökar men tror du verkligen att det är ungdomarna som står för den?

Vilka är det som har råd att gå på krogen idag?

Inte är det ungdomar i alla fall.

Snarare tror jag att den ökar bland kvinnor mellan 30-50 år som skall hinna med familjeliv och samtidigt förverkliga sina egna behov och jobba heltid också.

Då tror jag att det är lätt att börja ta till ett glas vin lite då och då på vardagarna.Som skapar en ovana som är svår att bli av med sen....

en reflektion bara.

Mvh.Virpi Dahl

2008-08-31 @ 18:02:58
URL: http://virpi.blogg.se/
Postat av: Maria

Svar Virpi: Jag tror att grunden till alkoholism gärna läggs i unga år. Det är många som dricker en hel del under studenttiden, vissa kan klara det andra inte.

Men jag tror även att de du säger stämmer, många kvinnor orkar inte med pressen runt omkring. Jag tror även att det kan komma sig av att många efter arbetet går med arbetskamrater och tar en drink eller liknade, kulturen har ändrats det är mer legitimt att ta en öl i veckan efter jobbet emot det var i mina ungdomsår

2008-08-31 @ 18:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0