Skolmatspengen visar på stora skillnader

Borde inte det vara ungefär samma kostnad för skolmaten, oberoende vart i landet du bor? Det verkar konstigt att de är så stor skillnad mellan vissa kommuner. Jag kan förstå att det kan skilja något kanske pga. t.ex. transportkostnad men jag tycker skillnaden är så väldigt stor i mellan den kommunen som är dyrast och billigast.
Jag tror det är oerhört viktigt, att skolmaten ger bra näring till våra barn. Så att dom orkar med sin skoldag, för vissa kanske det är de enda lagade mål mat dom äter. "Det skiljer nästan 7 000 kronor per elev mellan den kommun som lägger mest pengar på skolmaten och den som sparar in. I Vara kommun i Västra Götaland kostar varje elevs skolmat 2 870 kronor per år medan den i Dorotea kostar hela 9 790 kronor" Jag ser själv, hur mycket våra matkostnader ökat under detta år, och jag kan förstå att man som matpersonal inte kan trolla hur mycket som helst. Det är viktigt att man använder bra råvaror, halvfabrikat borde dom överhuvudtaget inte köpa. Det är alltid billigare att laga mat ifrån grunden. Så självklart blir det ökade kostnader, när matpriserna ökar.
 Det man till slut måste säga, är att vi har tur att barnen får ett gratis mål mat i skolan.
Svd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0