En kvinnofråga

Är det så, det står att kvinnor oftast arbetar 75 %, är det verkligen p.g.a. att dom tar ett större ansvar för hemmet. Beror inte detta mer på, att barnen ska få mer tid med åtminstone en av föräldrarna? Att det är kvinnan som oftast är den som går ner i tid, är inte alls konstigt kvinnor är i regel den med lägst lön. Som vi vet är lönen viktig i en familj, kanske vore det bättre att göra något åt pensionspoängen under småbarnsåren. För jag tycker personligen det är bra, för barnens skull om någon kan arbeta lite mindre under den tiden barnen är små. Städning, det har väl i alla fall med att ställa krav på pappan. Att dela upp sysslorna måste familjen kunna klara själva, så rättvist det nu går. Idag har vi redan en subvention på hushålls nära tjänster, jag tycker nog att den måste kunna räcka.
Nu vet jag att alla inte kan gå ner i tid, om du är ensamstående mamma, så är det ekonomiskt tufft. Men hon skulle ändå inte kunna utnyttja en tjänst även om den var subventionerad med 90 %. Det är onekligen en svår fråga, för visst man underlätta för föräldrar med små barn. Många har inte nära och kära boende i samma stad, vilket gör att man bär ett stort ansvar själv i dag som föräldrar än man gjorde på t.ex. min tid, eller om man tänker på mina föräldrars tid. Då bodde oftast någon av föräldrarna i samma stad, vilket inte alls är så självklart idag i och med att dom unga rör på sig på ett helt annat vis.
Men kvinnofråga, nej det handlar väl om en familjefråga.

DN

Nu har min yngsta dotter åkt tillbaks hem igen, det var mysigt att få ha henne hemma under helgen. Jag har en känsla av att när hon så småningom får ett större nätvärk där hon bor, så kommer vi att få se mycket mindre av henne.
Helgen har varit bra, vi bakade våra 120 bullar till Julians dop, min äldsta dotter och svärson var så tacksamma. Men det gick mycket bättre än jag hade trott, Leffe skötte det som var tungt och jag skar och penslade bullarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0