Barn så unga som ett år får sömnmedel

Vad ska man säga om detta, jag har otaliga gånger skrivit om människors stress. Varför behöver små barn sömnmedel? Är det pga. att föräldrar inte har orken att natta dom små? Vi har en väldigt bra föräldraförsäkring, som mamma eller pappa får du vara hemma tills ditt barn är runt 1,5 år, och i vissa fall ännu längre om du har möjlighet att snåla med dagarna. Jag tycker att den tiden ska vara lugn, en tid för föräldrar att ta hand om sina små. Men ofta hör man, att då ska man hinna allt möjligt. Min fråga är varför? Den tiden är så kort, varför då stressa bort den också?
Nu vet jag så klart att det finns undantag, min väninnas son fick sömnmedel. Nu var det under en väldigt kort tid, men han hade väldigt svår kolik. Min väninna fick knappt någon sömn, men han är idag 31 år och har inte påverkats av detta. Men som sagt, det ska vara en nödlösning och då under en kortare tid.
Det är olyckligt att så pass många väljer denna lösning till sina barn. Jag vet att det finns föräldragrupper, kan man inte den vägen försöka fånga upp dessa föräldrar som tycker att föräldrarollen är tung. Jag tror att vi, mormor/morfar farmor/farfar behövs. Det finns ett uttryck vet inte om jag minns det ordagrant men något liknade "för att fostra ett barn behövs en hel indianby" Jag tror det ligger något i detta, den äldre genrationen behövs som stöd men även som avlastning. Då kanske det skulle kännas lite tryggare?

Ab 
Barnen kan inte själva välja, vi måste vara otroligt försiktiga med dom val vi gör åt våra barn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0