Den nya kvinnodöden

Lungcancer, ett starkt ord. Skrämmande på många sätt,

Symptomen varierar. "Förkylningssymptom" som hosta, andfåddhet och smärta i brösttrakten är vanliga. Sena symptom är pipandning eller lunginflammation samt avmagring.
Jag har själv rökt, så visst finns tanken vad som kunde ha hänt, Jag slutade för 4 år sedan.
Jag har även upplevt lungcancer på nära håll, så jag vet på sätt och vis vad detta handlar om.

Jag läser även om dessa kvinnor, som är drabbade av lungcancer. Jag läser om rädslan för att dö, men även om viljan att leva. Det vi inte får glömma är att när dessa kvinnor började visste dom inte som vi gör idag hur farligt rökning är. Men även dom fick så småningom klart för sig om faran med rökning, för den kunskapen fick vi för ett bra tag sedan.  Jag dömer inte, för vem är jag att döma

"Kaféet i Gamla stan - med ungdomar, pensionärer och nyblivna mammor - får symbo­lisera statistiken:

Av tio rökare i lokalen kommer minst en att drabbas av lungcancer. Ändå får lungcancerforskningen minst pengar av alla cancerformer. "


Skrämmande men nyttig läsning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0