50-åringen frikänns

Det som förvånar mig, är att mannen inte tilldöms  vård,  för om han nu som dom säger inte var vid sina sinnes fulla bruk. Min undran är då, borde inte mannen ifråga få någon form av vård?  På något sätt tycker jag att det är lite skrämmande, behöver vi inte ta ansvar för våra handlingar.

"Den 50-årige man som stått åtalad för mord och mordförsök i Rödeby frikänns. Åtalet ogillas meddelar Blekinge läns tingsrätt i dag. Mannen sköt de båda tonårspojkarna, men hade inte uppsåt att döda menar tingsrätten. Rätten håller presskonferens i Karlskrona och SvD.se är på plats. "

Nu förstår jag att 50-åringen måste ha känt en enorm stress, jag tror inte heller att han tänkte skjuta ihjäl 15-åringen. Ej heller skada den andra pojken.
Fanns det verkligen ingen som kunde göra något innan denna skada var skedd, visste inte ungdomarnas föräldrar vad som pågick? Vad gjorde dom för att förhindra detta
Oavsett, mannen som sköt kommer resten av sitt liv få leva med att ha skjutit en och även ha en ung mans liv på sitt samvete.

Nu har vi naturligtvis inte sett slutet på detta. Brottsmålet kommer troligtvis upp i hovrätten till att börja med, och eventuellt även i HD

"Om den 50-årige mannens psykiska tillstånd skriver rätten att det inte kan bevisas att han var så medveten om sitt handlande att han kan ha anses begått gärningarna uppsåtligen. "










Kommentarer
Postat av: hanne

Om du i höstas tillfälligt var i ett psykotiskt tillstånd skulle den rätta åtgärden vara att döma dig till "vård" nu i början av sommaren - i efterskott så att säga?



Om någon har brutit benet på sommaren ska man börja gipsa på vintern när allmänheten får reda på olyckan?

2008-05-08 @ 09:56:10
Postat av: HairySwede

man undrar vad som händer i detta land...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0