Solzjenitsyn sörjs av sina svenska vänner

Det kan jag förstå, för att vara en man med sådant mod som Solzjenitsyn. Han var nog en väldigt speciell vän, för att våga skriva dessa samhällskritiska böcker var nog inte helt lätt. Att leva i kylan är aldrig lätt, du måste verkligen tro och brinna för din sak för att klara av detta. "Stig Fredrikson, då TT:s Rysslandskorrespondent, fungerade som kurir åt Solzjenitsyn under två år på 1970-talet och smugglade ut manuskript och brev." Även detta visar på ett visst mod, för jag skulle inte vilja vara den som fastnade i en tull med manuskript av en person, som inte alls var omtyckt.

Solzjenitsyn erhöll Nobelpriset i litteratur 1970, han var före detta fånge i Gulag. Hans böcker kommer att leva vidare, även om han själv inte finns kvar. Solzjenitsyn, var en modig man som ville ge tillbaks något till sitt land. För att han trots allt överlevde Gulag. Läs någon av hans böcker, jag tror även att någon bok finns filmad men är inte helt säker.
En politisk kämpe har gått ur tiden,

"- Det är ett av de verkligt stora författarskapen i modern tid i världen. Och ett av de mest betydelsefulla. Det fick enorma politiska konsekvenser, jag tror inte att någon enskild författare har haft så stor betydelse för Sovjetunionens sammanbrott. Hans böcker avslöjade hela Sovjetsystemets omänsklighet, säger Hans Björkegren. "
Svd, Svd, Dn, Ab


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0