Icke godkänt

Åtta fel av elva det är knappast godkänt. Är verkligen lärarutbildningen så dålig att 7 av 10 lärare misslyckas med provet? det är beklämmande. Tanken är väl att som lärare ska man ha högre kunskaper än t.ex. eleverna. Jag var själv tvungen att göra testet, Visst var det svårt, men jag hade i alla fall mer rätt en det stora flertalet lärare. Som lärare måste du ha kunskapen hur ska annars våra barn och ungdomar kunna få fatt i den.
Jag har faktiskt varit till Dachau, det är ett par år sedan. Alla borde åka och se hur dessa människor fick leva, jag hoppas så klart att jag även någon gång får komma och se Auswitch. Det är ännu viktigare idag, att ha bra kunskaper i detta ämne. När främlingsfientligheten breder ut sig på skolor.
DN, Svd, Frågor

Det är svårt att hinna med att blogga just nu, min yngsta dotter flyttar i helgen. Men tittar in så fort tid finns


Kommentarer
Postat av: Pelle

Okunnigheten är den dummes försvar men att inte en lärare får mer kunskap om ett av historiens mest deprimerande ögonblick är ju enormt tråkigt.Mängder med information om dessa ögonblick på diverse kanaler med löpande mellanrum där många även icke lärare skaffat sig bra kunskap om detta Andra Världskrig.

2008-08-20 @ 14:27:52
Postat av: Sami Korpela

Jag tycker svaren på undersökningen är rimlig. Varför ska t ex en matematiklärare på lågstadiet kunna detaljkunskaper om förintelsen t ex hur många procent av den tyska befolkningen som tillhörde en judisk församling 1933? Jag tycker inte det är rimligt.



Lärare på högstadiet och gymnasiet däremot de ska kunna den historia de lär ut. Men nu fick alla lärare svara på kunskapsfrågorna beroende på att FFLH hade ett förbestämt svar på sin såkallade undersökning. När det publiceras en seriös undersökning, ja då kan vi diskutera på allvar.

2008-08-20 @ 15:39:42
URL: http://samikorpela.blogg.se/
Postat av: Björn

Det finns oerhört många deprimerande ögonblick, ska verkligen lärare förväntas ha detaljkunskaper om alla dessa eller anser man att Förintelsen är något unikt som för all framtid ska läras ut? Varför inte fokusera på några av dagens folkmord i Rwanda till exempel?

2008-08-20 @ 16:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0